Sprzedaż w modelu Dropshippingowym

Powszechność dokonywania zakupów przez internet powoduje, że niejedna osoba zastanawia się nad założeniem własnego sklepu. Jednak wizja zostania przedsiębiorcą zanika wraz z podejmowaniem początkowych działań.  Rzeczywistość uświadamia nam jakie wiążą się z tym wydatki. Miesięczne opłaty wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej, zakup niezbędnego oprogramowania, hosting, środki na marketing oraz najważniejsze – inwestycja w towar.  Po podsumowaniu kosztów, zdajemy sobie sprawę, że bariera finansowa jest zbyt wysoka. Tymczasem istnieje sposób, który może  to ułatwić (ale nie musi).

Czym jest dropshipping?

Jest to forma outsourcingu.  Model sprzedaży przez internet, w którym za przesyłkę produktów odpowiada dostawca (np. hurtownia, producent, dystrybutor etc.).  Prowadzeniem sklepu internetowego zajmuję się natomiast oddzielny podmiot (Ty). W efekcie, nie jesteśmy zobowiązani do zakupu towaru (co jest najczęściej największym, początkowym kosztem).

Coś nowego?

Nic bardziej mylnego. Początek dropshipping-u w polskim e-commerce miał już miejsce w 2008 roku. Aczkolwiek, dopiero przy obecnej koniunkturze (skali), zaczynają pojawiać się elastyczne formy współpracy tego typu. Być może, nieświadomie miałeś styczność z tym modelem sprzedaży gdyż często występuje na Allegro.

W praktyce

Prowadzony przez Ciebie sklep jest zintegrowany z systemem dystrybutora. Zamówienie złożone przez klienta na twojej stronie jest automatycznie wysyłane do dostawcy. Potwierdza on dostępność produktu i rezerwuje go (pod warunkiem, że towar jest „na stanie”). Otrzymujesz informację zwrotną, po czym wysyłasz do klienta potwierdzenie dokonania zakupu. Otrzymujesz wpłatę i dzielisz się nią z dystrybutorem, który nadaje przesyłkę na wskazany przez zamawiającego adres. Twój zysk stanowi ustalona prowizja.

Jakie mogą być korzyści?

Poza zmniejszeniem kapitału zakładowego i ryzyka jest również większa swoboda. Brak obowiązku prowadzenia wysyłki towaru pozwala zaoszczędzić czas, który możemy przeznaczyć na prowadzenie kampanii marketingowych lub kontakt z klientem. Dystrybutor staje się centrum logistycznym i w rezultacie jest w stanie wynegocjować lepsze warunki z firmą spedycyjną. W efekcie, nasz sklep zyskuje niższe koszty wysyłki. Ponadto, nie mamy konieczności kontrolowania bieżącego stanu magazynu i uzupełniania braków. Co więcej, możemy szybciej wprowadzać nowe produkty.

Aby nie było zbyt pięknie

Uzależnienie od dystrybutora. Nie mamy bezpośredniego dostępu do klienta oraz wpływu na ewentualne opóźnienia i problemy z obsługą zwrotów. W tym przypadku cierpi wizerunek naszej marki. Ponadto, ceny jakie narzuca dostawca, mogą nie zawsze być dla nas wystarczająco atrakcyjne.

Podsumowanie

Dropshipping jest bez wątpienia modelem, który umożliwia założenie sklepu przez początkujących przedsiębiorców. Wprawdzie to stwierdzenie jest lekko na wyrost gdyż rola ogranicza się głównie do prowadzenia niż bycia CEO.

Czy rodzaj takiego handlu przynosi ostatecznie więcej korzyści czy wad? To zależy od warunków jakie uda się nam wynegocjować z dystrybutorem. Postaram się opisać to w kolejnych wpisach.